Tervetuloa oppimaan Jumalan Sanaa!

Jeesus on Raamatun keskus. Jeesus sitoo VT:n ja UT:n toisiinsa. VT on ymmärrettävä Jeesuksesta käsin. Hän tekee Raamatun yhtenäiseksi. Raamattu ei ole vain tiedon jakamista. Raamattu on myös armonväline, sillä Raamattu välittää pelastuksen.

perjantai 1. heinäkuuta 2011

Raamatun tärkein tehtävä

Vanhan testamentin lukeminen on usein työlästä. Saadakseni selville mitä Jumala tahtoo minulle sanoa, vaatii usein paljon Sanan tutkimisen vaivannäköä. Monet pitkäänkin uskon tietä vaeltaneet ovat jääneet VT:n edessä lukutaidottomiksi. Olen myös itse tällainen lukutaidoton. En halua nähdä sitä vaivaa, jota VT:n lukeminen vaatii saadakseni viestistä selvää. Helppolukuinen hengellinen kirja on usein mukavampi ottaa käteen. Häviääköhän siinä taito perehtyä uskon alkulähteeseen? Varmaankin on niin, että VT avautuu jokaiselle, joka haluaa viipyä sen äärellä. Minulla oli taannoisena työttömyysjakson aikana aikaa paneutua ensimmäiseen Mooseksen kirjaan sillä seurauksella, että jumalakuva muuttui enemmän Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaksi.

Suomen Raamattuopiston eräs vanha kirja määrittelee Raamattua laajasti. Nappasin muutaman lauseen määritelmästä: "Raamattu on Jumalan sanallinen ilmoitus ihmiskunnalle. Se on kokonaan jumalallinen ja kokonaan inhimillinen kuten Jeesus Kristuskin, ihmiseksi tullut Jumalan Poika, Jumalan varsinainen ilmoittaja ja Raamatun keskus"

Määritelmä liittää Kristuksen Sanaan ja Sanan Kristukseen. Jeesus on Raamatun keskus. Jeesus sitoo VT:n ja UT:n toisiinsa. VT on ymmärrettävä Jeesuksesta käsin. Hän tekee Raamatun yhtenäiseksi. Raamattu ei ole vain tiedon jakamista. Raamattu on myös armonväline, sillä Raamattu välittää pelastuksen. Tällä en tahdo sulkea pois sitä seikkaa, että uskomme perustuu aina jonkun ihmisen välittämään sanaan. Tämän ei tarvitse tarkoita sitä, että uskomme rakentuisi tuon ihmisen varaan, vaan sitä, että tuo ihminen saa toimia Jumalan lähettiläänä, joka välittää Herran sanan.

5 kommenttia:

  1. "Minulla oli taannoisena työttömyysjakson aikana aikaa paneutua ensimmäiseen Mooseksen kirjaan sillä seurauksella, että jumalakuva muuttui enemmän Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaksi."

    Millaiseksi siis?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielestäni erinomainen kysymys. Opin ymmärtämään Jumalan olemusta myös toiselta puolelta enemmän. Jumalan olemushan on rakkaus, rakkauteen sisältyvät myös hänen käskynsä. Jumala näkee ihmisen toivottomana tapauksena näkemään omaa tilaansa. Jumalan on valaistava meitä, jotta näkisimme itsemme kykenemättöminä hyvään. Tämä herättää meitä pyytämään apua Jumalalta. Jumala antaa merkkejä itsestään, jopa herättäen pelkoa häntä itseään kohtaan. Tämä kaikki omaksi parhaaksemme.

      Poista
    2. Tässä kaikessa on tärkeää katsella Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa myös etäältä. Kokonaisuuksien hahmottelun kautta ymmärsin syvemmältä sen, mistä on kysymys kolminaisuusopissa. Isä, Poika ja Pyhä Henki näyttäytyvät yhtenä, mutta ovat eri persoonia. Jumalan suunnitelma toteutuu vääjäämättä. Poika syntyy ihmisestä, Mariasta avaten pääsyn kaikkein pyhimpään. Temppelin esirippu repesi, kuvaten Jeesuksen ruumiin rikkomista. Kaikkein pyhimmällä kuvataan taivasta, jonne meillä on pääsy vain Jeesuksen ruumiin rikkoutumisen tapahduttua.

      On valtavan huikaisevaa ajatella, että Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala on sama, johon itsekin uskon, jonka ilmentymä huipentuu Jeesuksessa.

      Odotan Hänen paluutaan!

      Poista
  2. 5. Moos. 8:3 sanoo ensimmäisessä lauseessa sen, mitä opin Jumalasta:
    "Tehdäkseen teidät nöyriksi hän piti teitä nälässä ja ruokki teitä sitten mannalla, jota ette olleet ennen maistaneet, eivät myöskään teidän isänne. Hän halusi osoittaa teille, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Herra sanoo."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jumala ei voi tehdä mitä tahansa. Jumalalla on rajoitteensa. Rajoitteena toimii Hänen oma sanansa.
      Sananlaskujen ensimmäisessä luvussa Jumala sanoo ankarasti:

      Kääntykää minun puoleeni, minä opetan teitä, saatan teidät tuntemaan opetukseni ja tietoni. "Minä kutsuin teitä, mutta te ette siitä piitanneet, minä uhkasin teitä, eikä kukaan kavahtanut. Yhtäkään neuvoani ette ole ottaneet varteen, opetukseni ei ole kelvannut teille. Niinpä minä nauran, kun teidän käy huonosti, pilkkaan, kun tulee aika jota kauhistutte, kun pelko tulee yllenne kuin rajuilma ja onnettomuus iskee tuulispäänä, kun osaksenne tulee ahdinko ja vaiva. Silloin te huudatte minua, mutta minä en vastaa, etsitte minua, ettekä löydä. Te vihasitte tietoa, ette halunneet totella Herraa, te vähät välititte, kun teitä neuvoin, ette antaneet arvoa ohjeilleni. Niinpä saatte syödä tekojenne hedelmät, niellä kurkun täydeltä juonianne." Sananl 1:23-31

      Hui kamala! On hirmuista ajatella, että Jumala on näidenkin sanojen vanki. Jumalan on toimittava sanojensa mukaisesti, muutoinhan emme ehkä voi luottaa Häneen täydellisesti. Jumala ei voi valehdella tai pettää, sehän olisi vallan hirmuista.

      Onneksi jae 33 sanoo myös näin:
      "Mutta joka minua kuulee, on turvassa, hänen ei tarvitse pelätä mitään pahaa."

      Kun kuulen Jumalaa, se ajaa minua Jeesusta kohti. Kun saan pääsen Jeesuksen kautta vapaaksi synneistäni, ei tarvitse pelätä.

      Poista